Skupinové focení

Posted on
Skupinová fotografie ze srazu moderátoru Hospodského kvízu únor 2025

Znáte to, fotíte si jen tak pro radost a pak někdo přijde, hele uděláme skupinovou fotku. Vyfoť nás. Ty máš foťák. Jo máte v ruce svoji první zrcadlovku nebo bez zrcadlovku a říkáte si proč vlastně to nezkusit. Spíš si říkáte sakra, jaké nastavení mám použít. Já jsem začínal s Canon EOS 800D, což je celkem základní APS-C zrcadlovka a absolutně jsem neměl šajn, jak to nastavit, aby fotka byla k světu. Také se mi první skupinová moc nepovedla. Pojďme se kouknout na první pokusy.

Skupinová fotka s f/8 a vysokým ISO bez systémového blesku

Světlo

Jelikož jsem začínal fotit na dětském hokeji mého syna, tak jsem si vybral to nejhorší možné prostředí. Halové nasvícení, k tomu prosklená hala, a tak slunce procházelo okny a jak se pohybovali mraky, pořád se mi měnili světelné podmínky. Takže světlo hned na houby.

Čas

Zkusíme nahnat něco časem. Když dám delší čas, tak dostanu do foťáku více světla a snad to bude ok. Nastavuji 1/80 vteřiny, zkouším pár fotek a tohle není cesta. Je zapotřebí si uvědomit že fotím lidi. A ty se neustále hýbou. A jelikož nemám u sebe stativ tak se hýbu i já. Tohle se použít nedá. Další pokus 1/125 vteřiny. Pokud bych měl stativ, myslím, že tohle by se dalo použít, ale kombinace pohybu mé ruky, setového objektivu bez stabilizace a pořád se hýbajících lidí stále nejde dohromady. Focení skupinové fotky se pomalu stává hororem.

Rozhodl jsem se tedy že z ruky to bude muset jít s časem 1/200 vteřiny. To samozřejmě přináší spoustu další drobných problémů, ale to později. Výsledná fotka s tímto nastavení není mázlá. Super. Později jsem pořídil Canon R6 MKI, kde na focení skupiny z ruky mi stačí čas 1/160 vteřiny u dětí a 1/125 vteřiny u dospělých.

Clona

Jak jsme si napsali výše, světlo nic moc a čas šel taky proti mně a když je nic moc světlo, tak budu muset nastavit světlejší clonu. No jo, ale světlá clona na skupinové foto je opravdu na houby. Je super že dostanu do objektivu hodně světla, ale díky tomu budu mít zaostřenou jen jednu řadu lidí a zbytek už bude neostrý. No jo, ale jsem v hale, kde je mizerné osvětlení, které se mi mění, a ještě si ubrat světelnost, abych to zaostřil celé? Jelikož jsem opravdu neměl zkušenosti, musel jsem začít improvizovat a abych zajistil ostrou celou fotku, začal jsem na cloně f/8. Teď když nad tím přemýšlím, tohle bylo nejhorší rozhodnutí, co jsem mohl udělat. Strašně mi vystřelilo ISO 6400.

Čeho jsem tímto nastavením docílil? Mám ostré všechny lidi. Mám ostré všechno v pozadí i popředí a jsou krásně čitelné i reklamy. Co si budeme povídat, tohle je zbytečný přestřel. Na první supinové focení jsem měl setový objektiv, jak jsem psal výše s clonou f/3.6–5.6. Později jsem pořídil světlejší objektivy s f/1.8 nebo f/2.8. I s tím setovým objektivem se dá udělat krásná ostrá skupinová fotka.

Je zapotřebí si uvědomit, že na skupinu zhruba o 3 až 4 řadách lidí stačí clona f/5.6. Člověk si musí uvědomit, že jde o ten okamžik mít na fotce právě ty lidi a aby se ty lidi poznali. Nejde o reklamy, okolí a to místo. To všichni vědí. Díky takto nízkým clonám se na čip dostane mnohem více světla a pak nevystřelí ISO. Tohle vědět, tak moje první skupinovka nedopadne tak hrozně. nicméně i s tato nízkou clonou nám celkem razantně vylítne ISO a ve fotce se nám objeví více šumu. Co s tím?

ISO

Strašně dlouhou dobu jsem bral ISO jako velkého nepřítele. V postprodukci na PC vidím všudypřítomné tečky. A stále s tím bojuji, ale jak se s tím srovnat? ISO je vlastně jen kompenzace světla, aby fotka byla po celé své ploše dobře nasvětlená. Díky tomu že fotím do RAW, tak v postprodukci se dá dělat spousta kouzel s fotkou.

Pokud si na foťáku zobrazím histogram a nebude mi atakovat krajní meze, můžu fotit fotky podexponované. Díky tomu se mi tolik nezvedne ISO a v postprodukci mohu fotky následně zesvětlit a nebudu mít tolik rušivých teček na snímku. A v dnešní době díky AI jsem schopen šup z fotek odebrat. TopazAI nebo i Denoise v Lightroomu umí opravdu až neuvěřitelné věci. Ale nesmí se to moc přehánět. Pak se může stát, že fotka vypadá tak trochu jako karikatura a za to vás opravdu nikdo nepochválí.

Skupinová fotka f/8 s vysokým ISO a přehnaným denoise

Objektiv

Na začátku jsem byl limitován tím, že jsem měl pouze setový objektiv f/3.5-5.6. I když ono to vlastně limitace není pro skupinové fotky. Spíš jde o to, že nemá takovou krásnou kresbu, ale to oko lajka ani nepozná. Rozsah clony je zcela dostačující. co se týká ohniskové vzdálenosti, tak se seťáky jsou často 88 mm, což pro APS-C Canon znamená 29-88mm, a to na většinu skupinovek bude stačit, pokud se nerozhodnete fotit hodně širokou skupinovku jako jsem se snažil vyfotit i já.

později u R6, která je FullFrame jsem pro skupinovky pořídil 28 mm RF objektiv. Tím že je to RF objektiv, tak jsem získal výhodu ve světlosti, protože mi za stejných podmínek dává o 400 méně ISO než 28 mm EF objektiv. Na skupinovou fotku je tato 28 skvělá, pokud opět nebudete dělat ultra-širokou fotku. Díky 28 mm má fotka i pěknou hloubku a nevypadá tak ploše. Na ultra-širokou bych zvolil 16 mm, která by měla být už dostatečně široká pro vše.

Potřebuji fotit ultra-širokou skupinu

Jo tohle byl fakt oříšek. Mám tu 7 týmů, kdy v každém týmu je 12 lidí a nechtěj se mi promíchat dohromady. Tohle byl celkem oříšek, ale i to se dá řešit, když budou všichni aktéři spolupracovat. Šel jsem na to panoramatickou fotkou. nafotil jsem několik snímku po sobě a postupně se otáčel a pak v postprodukci fotku postupně složil, abych dosáhl jedné ultra široké fotky. Díky znalostem, které jsem popsal výše jsem měl celkem nezašumělou světlou fotku, která se dala slušně spojit do jedné velké fotky. A výsledná spokojenost? S kvalitou fotky fakt nejsem spokojen, ale děti i rodiče jsou nadšený. Tady nejde o kvalitu fotky, ale o vzpomínku na skvělou akci, kterou si mohli všichni užít.

Skupinová fotka složená z více fotek jako panorama všech týmů po skončení turnaje Myšák cup 2024 pro ročník 2016

Co s tím vším?

Dát sem 100% nejlepší možné nastavení nejde. Ale můžeme se bavit o nastavení kde začít a pak se zkoušet posouvat. Každý foťák se chová trochu jinak. Aktuálně fotím na Canon EOS 800D což je APS-C zrcadlovka a pak na Canon EOS R6, což je FullFrame bez zrcadlovka. A každý má svoje nastavení. Výhodou dnešních moderních bez zrcadel je že ISO tolik neovlivňuje výsledek jako u zrcadel. To, co jsem dříve fotil s ISO 1600 na APS-C zrcadlovce mohu na FF bez zrcadle fotit na ISO 6400 a dosáhnu podobných výsledků. Ale pojďme k nějakým závěrům.

Fotím skupinovku v hale na APS-C zrcadlo

V mém případě pro Canon EOS 800D mám ověřené nastavení f/4 s časem 1/200 s, ISO 6400 bez systémového blesku, nebo f/4 s časem 1/200 s, ISO 1600 se systémovým bleskem. Integrovaný blesk nemá smysl používat. Udělá přepali na fotce a nedosáhnete rovnoměrně rozloženého světla.

Skupinov fotka druhé místo HC Rokycany na Myšák CUP 2024 pro ročník 2016

Fotím skupinovku v hale na FullFrame bez zrcadlo

Tady musím říct, že někdy mi do karet hraje to, že moje R6 má jen 20Mpx senzor, díky tomu jsou pixely větší a v hale do sebe dostanou více světla a nemusím tolik bojovat se šumem, jako bych musel bojovat třeba u R5, která má 45Mpx. Díky tomu mohu mít f/4 s časem 1/200 s, ISO 800 bez systémového blesku případně f/4 s časem 1/200 s, ISO 200 se systémový bleskem.

Ono vlastně u bez zrcadla i s bleskem a ISO 1600, což je standardní ISO, které používám to ISO na fotkách vidět není a fotky jsou skvělé a dobře použitelné.

Skupinová fotka v hale se systémovým bleskem z akce Pojď hrát hokej leden 2025

Světla je opravdu málo

Pokud ale opravdu je problém se světlem, tak sebelepší senzor mnohdy nic nezachrání. A je zapotřebí sáhnout k jediné záchraně. Přídavné světlo. Buď se tedy dá využít systémový blesk anebo scénu dodatečně nasvítit přídavným světlem. Já jsem si zatím postačil vždy s bleskem, ale další skupinové focení, které plánuji na září bych rád vyzkoušel s externím zdrojem světla a věřím, že výsledná fotka dopadne ještě lépe než ty, které jsem doposud udělal.